linser p ntet
 

Netlens – från idé till verklighet

Inlägg skrivet Tuesday 21 February, 2006 kl. 2:56 pm av Martin Arwin

Hur gör man egentligen för att komma vidare från idéstadiet av en affärsidé till att verkligen genomföra sina planer? Svaret var i mitt fall: Steg för steg, en liten sak i taget.

1. Registrera domännamn

Mitt första “praktiska” steg i Netlensprojektet var att anskaffa domännamn. I början hade jag ett stort antal potentiella namn på företaget. Dels rena fantasinamn och dels kontaktlinsorienterade namn som jag hade konstaterat var lediga för registrering i .com domänen. Eftersom planerna för Netlens är högtflygande måste givetvis ett .com domännamn innehas! Ett tag lutade det åt freshlenses.com/.se osv eftersom det var ledigt och lät rätt så bra. Jag sammanställde ett tiotal namn som jag visste var lediga för registerering eller kunde köpas loss från nuvarande innehavaren. Listan presenterades för släkt och vänner där de fick välja vilket de tyckte var bäst. Givetvis vann Netlens.com. Typiskt, eftersom det var den dyraste domänen på listan. Jag nämner inga exakta summor men köpesumman var femsiffrig (i SEK) och inskaffades av domännamnsmogulen http://www.buydomains.com/. Kvickt registrarade jag sedan Netlens i de landsspecifika domäner jag kunde se att jag skulle behöva inom den närmaste framtiden. Man bör faktiskt göra detta så fort som möjligt för att undvika att bli offer för utpressande “cybersquattare” som kan vara riktigt snabba på att sno åt sig domäner som kan antas passa nystartade bolag med internationella ambitioner.

2. Stifta bolag hos Bolagsverket

Eller, rättare sagt, i mitt fall köpa ett så kallat lagerbolag hos firman www.startabolag.com. Detta för att snabbare komma igång. Man slipper hela handläggningstiden hos Bolagsverket och kan t ex öppna bankkonto med en gång. Startabolag.com kan hjälpa till med det mesta, som t ex att hitta revisor, om man önskar. Kostnaden är ett par tusen mer än att starta bolaget från “scratch” hos http://www.bolagsverket.se/ och i mitt fall var det helt klart värt det.

3. Välja bank

Netlens bank är http://www.nordea.se/, men jag pratade både med Handelsbanken och med SEB innan jag valde. Viktigt är att Internetbanktjänsten är lätt och smidig och jag ångrar inte att jag valde Nordea. Dock känner man sig en aning lågprioriterad som litet nytt företag hos Nordea och man får ligga på dem en hel del för att få saker och ting gjorda. Nordea var efter ett par möten också villiga att låna ut pengar (mot borgen förstås), något som de andra bankerna iofs också var. Ingen av bankerna hade lust att satsa något på projektet utan säkerhet… Man kan fråga sig varför man egentligen lägger ner någon tid på att prata affärsplan/affärsidé med dem…

4. Välja webbhotell

Efter att ha byggt ett antal webbsidor tidigare så hade jag en del erfarenheter av webbhotell. En av de mer dyrköpta erfarenheterna var att det är idiotiskt att välja webbhotel efter lägsta pris. Jag har jobbat med tre olika budgetwebbhotell och alla svek förr eller senare. Budgethotellen samlar på sig alltför många kunder på för liten bandbredd och för litet utrymme. Resultat blir sega laddningstider för dina besökare, dålig support när du behöver hjälp och ibland långvariga nedtider då din webbsajt inte går att nå överhuvudtaget. Jag valde därför till Netlens ett av Sveriges mest lovordade webbhotell, http://www.levonline.se/, och har inte ångrat det en sekund hittills. Snabba laddningstider, tillgänglig support och ett hyfsat enkelt “interface” för administration tillsammans med en gedigen FAQ-sektion. Rekommenderas!

5. Att bygga webbsajt och e-handelssytem

Ett tips är att du lär dig grundläggande HTML-kodning och jobbar med en texteditor, själv kör jag www.crimsoneditor.com för att skriva koden. Du behöver också ett FTP-program för att skicka upp dina sidor och bilder till webbhotellet. För FTP-ing kan jag rekommendera http://www.ipswitch.com/.

En bra nybörjarguide för att lära sig HTML finns på http://www.w3schools.com/html/.

För bildbehandling kan jag tipsa om http://www.download.com/Paint-Shop-Pro/3000-2192_4-10434071.html som kan allt till ett rimligt pris. Själv använder jag Photoshop men det är betydligt dyrare (Men kan egentligen inte särskilt mycket mer).

Ett hett tips om du skall bygga en ehandelsplats är att börja med en osCommercebutik som du sedan modifierar utefter dina egna önskemål, www.oscommerce. Läs mer om hur jag jobbat med osCommerce här:http://www.netlens.se/bloggen/oscommerce-ett-gratis-e-handelssystem

Vad gäller utseende och funktionalitet på sajten är det aldrig fel att börja med att bygga en klon av en redan framgångsrika konkurrent (Snegla på USA). Målet är givetvis inte att bygga en exakt kopia men du sparar en hel del tid på att utgå ifrån en redan befintlig webbsajt när du designar din egen. Du kan alltid ändra efterhand, det viktiga är att du kommer igång och inte fastnar för länge i designfunderingar som ändå inte kommer att ha någon betydelse för hur framgångsrik din satsning blir.

6. Dags att skaffa kontor!

Givetvis börjar du ditt projekt hemma på kammaren men i längden är det inte optimalt att jobba hemifrån. I mitt fall så finns det i alla fall betydligt fler distraktioner hemma, som kan ta fokus ifrån projektet, än vad det finns på ett kontor. Kolla runt i bekantskapskretsen och se om det inte finns möjlighet att hyra en skrivbordsplats eller ett litet rum i anslutning till någons arbetsplats. Det är helt klart värt ett par tusen i månaden att ha ett “kontor” att gå till även om du inte har några kunder ännu.

7. Sen då?

I mitt fall gällde det att hitta leverantörer av kontaktlinser samt att se till att kunderna hittar till Netlens. En suverän plats att hitta leverantörer av produkter ifrån hela världen är http://www.alibaba.com/. Du kommer dessutom helt säkert att få ytterligare 10 affärsidéer bara av att klicka runt på Alibaba.

För att nå dina kunder i det korta perspektivet så är det Google Adwords som gäller. Du har säkert sett annonserna överst och till höger om sökresultaten på Google. På https://adwords.google.com/select/ kommer du igång enkelt och kan få besökare till din butik på nolltid – men det kostar förstås… En billigare och mer långsiktig taktik är att synas i de “organiska” delarna av sökmoterernas träfflistor. Det tar ett tag innan du rankar bra i Google (I MSN kan det gå snabbare att nå topp 3) men det är absolut nödvändigt att lyckas i sökmotorerna om du vill få billig trafik till din butik. Det gör du genom att bygga en innehållsrik sajt och genom att se till att andra webbsajter länkar till dig. Inga hemligheter egentligen, satsa på kvalitet istället för enkla genvägar när det gäller sökmotoroptimering.

1 kommentar to “Netlens – från idé till verklighet”

  1. Carro säger:

    Kul att ni har startat en blogg där jag kan följa med i vad som händer med Netlens….jag köpte mina första linser av Netlens för ett halvår sedan och tänker definitivt fortsätta handla av er! Grattis till framgångarna och lycka till framöver!

    /Carro

Lämna en kommentar

Netlens Scandinavia AB
Thorildsv. 4
112 43 Stockholm
Tel: 08-618 05 05
Fax: 08-618 05 05
Partners