linser p ntet
 

Ökad konkurrens i linsbranschen

Inlägg skrivet Wednesday 27 September, 2006 kl. 3:51 pm av Martin Arwin

Sedan Netlens öppnade i Juni 2006 så har ett antal nya konkurrenter dykt upp på den Svenska linsmarknaden. Detta leder till ytterligare press på priserna och konkurrens mellan företagen på olika kringservicetjänster. I slutändan gynnar det naturligtvis konsumenten även om det kan innebära att vissa av butikerna nästan tar i så de spricker när de lovar “Sveriges lägsta priser” och ”Sveriges snabbaste leveranser”, “Vi postar allt inom 24 timmar” osv.

Sveriges lägsta priser

Netlens stoltserade tidigare under året med ett ”Sveriges lägsta priser”-löfte, något som vi tyvärr inte kan garantera för alla modeller för tillfället . Vi är dock billigast på mer än hälften av alla de vanligaste linsmodellerna där bland annat Focus Dailies 90-pack ingår, Sveriges mest köpta kontaktlins.

Vad Netlens dock kan garantera är en verklighetsförankrad leveranstidsangivelse för respektive linsmodell samt en närvarande och tillmötesgående telefonsupport på 08-618 05 05 samt svar på mailen samma dag (Under kontorstid).

Prisdumpning?

Vissa av våra konkurrenters priser på en del modeller är för tillfället helt omöjliga för oss att matcha. Vad detta beror på, om de har fantastiska sidoimportavtal, om de prisdumpar eller om de lyckats förhandla till sig specialpriser av tillverkarna vågar vi inte spekulera i. Givetvis kan man tänka sig att sälja en vara med 0 kr i marginal som en kampanj under en viss tid, men det är inte hållbart i längden.

Vi bedömer att det är viktigare för oss och för våra kunder att Netlens har en sund ekonomi i företaget vilken gör att vi kan planera långsiktigt och med säkerhet finnas kvar på marknaden i en överskådlig framtid.

Prisdumpning är ett fenomen som innebär att en stor aktör på en marknad lägger sina priser så lågt att det är omöjligt för andra aktörer att överleva eller överhuvudtaget ta sig in på marknaden. Man skulle alltså sälja med förlust under en begränsad tid för att knäcka en konkurrent.

Men nej, det är nog inte riktigt det som försiggår i kontaktlinsbranschen idag, snarare är det frågan om ett par små aktörer som tänker sig att bygga upp en kundbas med hjälp av lockpriser för att sedan antingen öka priserna till lönsamhet, bli uppköpta eller lyckas förhandla till sig lägre inköpspriser i takt med att omsättningen ökar för att få till en i längden hållbar marginal.

 

Lämna en kommentar

Netlens Scandinavia AB
Thorildsv. 4
112 43 Stockholm
Tel: 08-618 05 05
Fax: 08-618 05 05
Partners