linser pŚ nštet

Netlensprojektet

Efter att ha drivit ett antal prisjämförelsesajter i flera år, varav en behandlade kontaktlinser, så bestämde jag mig våren 2005 för att starta en egen butik. Målet var, och är fortfarande, att bli Europas största återförsäljare av kontaktlinser via Internet inom 5 år.

Jag som startat och driver Netlens och är den som skriver här på bloggen heter Martin Arwin och är 34 år. Född och uppvuxen i Sollentuna norr om Stockholm. Jag tog examen ifrån Handelshögskolan i Stockholm 1998 och har sedan dess jobbat bl a på Telia i ett år och därefter varit egen företagare och då jobbat som konsult och byggt en del sajter av vilka några fortfarande lever. Just nu är dock fokus 100% inriktat på Netlens.

Varför kontaktlinser?

Till att börja med hade jag ju en inkörsport vad gäller trafiken från prisjämförelsesajten. En annan orsak till satsningen var framgångarna för kontaktlinsbutikerna i USA: Coastal Contacts, 1800 Contacts, Visiondirect mfl. samt även svenska Lensway:s succé. Kontaktlinsanvändandet ökar och Internetanvändandet ökar. Kontaktlinser lämpar sig utmärkt för postorder eftersom paketen är små och lätta. Efterfrågan är stabil och förutsägbar.

Varför skulle Netlens lyckas bättre än andra onlinebutiker?

  • Kundfokus. Av vilka anledningar kan v√•ra kunder t√§nkas vilja handla sina linser p√• N√§tet? Vi¬†g√∂r allt f√∂r att f√∂rs√∂ka¬†f√∂rst√•¬†v√•ra kunders behov¬†och l√∂sa deras problem. Nyckelfr√•gor √§r enkelhet, snabbhet, l√•gt pris och tillg√§nglighet.
  • Minimala utvecklingskostnader:¬†Aff√§rssystemet √§r egenh√§ndigt framtagen ur Open Source¬†mjukvaran osCommerce vilken √§r gratis. Utvecklingskostnaderna har s√•ledes varit 0 kr. Inga dyra teknikkonsulter har beh√∂vt hyras in… Ledtiderna fr√•n id√© till¬†implementering har varit och √§r fortfarande i princip obefintliga. Vill jag t ex¬†pr√∂va en annan layout p√• best√§llningssidan s√• kan jag programmera om och testa¬†live redan¬†samma dag!
  • Effektiv marknadsf√∂ring: Inga dyra kampanjer framtagna tillsammans med byr√•er utan vi jobbar bara med direktverkande metoder p√• t ex Google:s annonsplatser och¬†affiliateprogram. √Ąr jag det minsta os√§ker p√• effekten av ett reklamalternativ s√• avst√•r jag och satsar pengarna d√§r jag vet att det fungerar ist√§llet.
  • L√•ga omkostnader: Inga¬†lyxiga lokaler i HighTech-building p√• H√∂torget utan jag b√∂rjade i ett litet kyffe p√• Thorildsplan som vi sedan uppgraderat en aning d√• vi fick ta √∂ver grannens lokaler.
  • Ingen outsourcing: Det kan l√•ta smidigt att outsourca allt som inte √§r “core”-kompetens. Man kan l√§gga ut i princip vad som helst: Fakturering och indrivning. Bokf√∂ring. S√∂kmotorannonsering. Layoutarbete. Teknikutveckling. Headhunting efter potentiella medarbetare. Kuvertering och paketering. Etc etc. Listan kan g√∂ras hur l√•ng som helst. Men vi g√∂r allt sj√§lva. Enligt min mening √§r inget jobb f√∂r sv√•rt f√∂r att man inte skall kunna l√§ra sig att utf√∂ra det sj√§lv. Man kan i alla fall f√∂rs√∂ka innan man outsourcar!

Riskkapital РNya delägare

Jag √§r¬†√∂ppen f√∂r att ta in¬†nya √§gare i Netlens¬†Scandinavia AB i framtiden.¬†√Ąn s√• l√§nge har dock inte r√§tt erbjudande dykt upp. Anledningen till¬†att ta in nya √§gare¬†√§r givetvis f√∂r att f√• in extra kaptial f√∂r olika typer av marknadsf√∂ringsatsningar men ocks√• f√∂r att f√• in den kompetens i bolaget som kommer att beh√∂vas n√§r Netlens v√§xer och st√§lls inf√∂r nya utmaningar.

 

Länkar:

www.oscommerce.com

 

Netlens Scandinavia AB
Thorildsv. 4
112 43 Stockholm
Tel: 08-618 05 05
Fax: 08-618 05 05
Partners