linser på nätet
Linsrecensioner 3300+
Glasögonrecensioner 450+
Välkommen Logga in | Ny kund
Telefon: 08-618 05 05 | Support
Följande villkor gäller vid köp på www.netlens.se

Leveranstid
De allra flesta linsordrar postas inom 48 timmar ifrån beställningstillfället (arbetsdagar). Glasögon postas normalt sett inom 10-14 dagar. I de fall en beställning innehåller varor som vi inte har i lager så är leveranstiden något längre. Leveranstider står angivet på respektive produktsida. I de fall en beställning innehåller både lagervaror och beställningsvaror så blir det den längre leveranstiden som gäller. (Om Du önskar en delleverans av lagervaror i förväg så går det att ordna. Ta i så fall kontakt med kundtjänst.) I vissa ensaka fall så är en beställningsvara slut även hos tillverkare och grossister, vi benämner den varan som "Restförd" i sådana situationer och meddelar Dig om detta så snart vi får reda på det. En "Restförd" vara innebär oftast en försening på 1-2 veckor av din leverans och det går självklart bra att avbeställa utan kostnad i dessa fall (det går det för övrigt alltid bra att göra).

Leverans direkt hem
Alla försändelser skickas direkt hem till Dig med A-post (Postens Varubrev). I de fall du inte är hemma och kan ta emot försändelsen och ditt brevinkast är för litet för att den skall kunna lämnas där, så går den vidare till ditt lokala Postombud och Du får en avi med posten som Du visar upp för att hämta ut varorna (ingen extra kostnad uppstår).

Leveransrisk
Netlens ersätter eventuella skador på varor som uppstått under leverans till kund. Vid returer till Netlens står avsändande kund för leveransrisken. Vi reserverar oss för eventuella förseningar som är utanför vår kontroll. Utebliven leverans skall påtalas inom rimlig tid för att vi skall ha en chans att eftersöka försändelsen, normalt sett inom 14 dagar efter det att besked om att varorna postats gått ut till kund via email.

Ångerrätt
Du har alltid 14 dagars ångerrätt från det att Du mottagit varorna vilket innebär att Du som kund kan skicka tillbaka varorna till oss för en full återbetalning. En förutsättning är att originalförpackningar av kontaktlinser är helt obrutna, omärkta och i oförändrat skick. Du äger inte rätt att kräva återköp av öppnade askar. Granska förpackningarna noga så att Du vet att det är rätt produkter innan Du öppnar dem.

Alltid fria returer
Om du beställt fel eller ångrar dig av annan anledning eller vill reklamera så går det bra att returnera dina linser till oss. Vi står för returkostnaden oavsett vad den beror på. Beställ enkelt ett "Returpaket" på denna länk. Returnera inga varor innan Du kontaktat oss och fått svar.

Produktgaranti
Vi erbjuder 1 års produktgaranti, dvs om glasögon eller kontaktlinser går sönder pga tillverkningsfel under den tiden så har man rätt att få ett nytt par eller att få felet avhjälpt. Defekta produkter skall alltid sparas och returneras till oss.

Reklamation
Det går självklart bra att reklamera defekta varor. Ta kontakt med kundtjänst eller beställ ett "returpaket" på denna länk innan du skickar tillbaka varor som du vill reklamera. OBS! skicka inga varor direkt till tillverkaren, alla reklamationer måste gå via oss. Vid eventuell tvist följer vi alltid Allmänna Reklamationsnämndens (ARN) utlåtanden.

Återbetalning
Vid godkänt återköp/reklamation återbetalas eventuell erlagd likvid till kundens personkonto eller om det rör sig om en kortbetalning till det konto till vilket kortet är kopplat. Återbetalning sker inom 10 dagar efter godkänt återköp/reklamation.

Åldersgräns
För att handla på Netlens behöver Du vara 18 år eller äldre.

Ordination
Vi vill att du har ett färskt recept ifrån en optiker eller ögonläkare för de linser och styrkor Du beställer hos oss. From 1 januri 2011 är det inte längre lag på detta men för både vår och Din skull vill vi att Du alltid har ett giltigt recept när du handlar av oss. Undantag gäller färgade linser utan styrka - denna typ av produkt kräver vi inte att Du har recept på. OBS! Vi kontrollerar ej ditt recept utan litar på Dig när Du intygar att det finns. Därför är det mycket viktigt att Du vet exakt vad Du beställer - följ ditt recept noga eller läs på dina tidigare linsaskar för att vara säker på att Du beställer rätt varor.

Abonnemang
Om Du har startat ett abonnemang hos oss får du alltid ett email ca en vecka innan kommande leverans. Du har då alltid möjlighet att avsluta abonnemanget med vändande email. Inga bindningstider eller extra avgifter finns i samband med abonnemang. Är det så att du missat vårt förhandbesked om en kommande leverans och linserna hinner levereras trots att Du inte önskar dem så ordnar vi med kostnadsfri retur. Självklart kan Du i samband med en sådan retur avsluta abonnemanget eller skjuta upp det, helt efter Dina egna önskemål.

Cookies
Vi använder oss av cookies för att underlätta vid beställningsproceduren. T ex kommer vårt system ihåg vad du har lagt i varukorgen även om du stänger ner din webbläsare och sedan återkommer till butiken. Det går dock utmärkt att beställa på www.netlens.se även om du har cookies "avstängda" i din webbläsare. Läs mer HÄR.

Betalsätt
Vi erbjuder tre olika betalsätt:

1.) Faktura vid abonnemang
När du väljer att betala mot faktura i ditt abonnemang så kommer det en räkning hem till dig i samma paket som kontaktlinserna levereras. Du har därefter 14 dagar på dig att betala fakturan. Om fakturan är obetald efter 14 dagar skickar vi ut en påminnelsefaktura där 50 kr i påminnelseavgift tillkommer. Om fakturan efter ytterligare 10 dagar fortfarande är obetald skickar vi ett kravbrev där ytterligare 160 kr i kravavgift tillkommer samt en dröjsmålsränta på 24% vilken beräknas från och med första fakturadatum, dvs den dag varorna postats till dig. Fakturafrågor besvaras via email eller på telefon 08-618 05 05.

2.) Paypal
Kontakta kundtjänst för instruktioner om hur du betalar med Paypal. Läs mer om Paypal som betalsätt här: paypal vanliga frågor.

3.) Klarna
I samarbete med Klarna och betallösningen Klarna Checkout erbjuder vi:

  • 1. Faktura
  • 2. Delbetalning
  • 3. Kortbetalning
  • 4. Klarna Direkt
  • När du väljer betalsätt Klarna samt lämnar information i kassan så godkänner du Klarnas villkor.
    Klarna Checkout presenterar viss information för dig så snart du är identifierad. Vilken information du behöver ange för att uppnå identifiering kan variera mellan olika köptillfällen och kunder. Någon kreditupplysning tas aldrig direkt i Klarna Checkout utan vid behov beroende på det betalningsalternativ du har valt. Kreditupplysningar som tas av Klarna påverkar inte din kreditvärdighet och kan inte ses av andra som begär kreditupplysning om dig, t ex banker. Sedan du har identifierats uppvisar Klarna Checkout vilka alternativ som är tillgängliga för just dig. Faktura är förvalt som betalningsalternativ men du kan givetvis fritt välja något av de andra alternativen såsom direktbetalning via bank eller betalning med kort. Vilka alternativ du erbjuds kan växla från tid till annan. Mer information och fullständiga villkor om Klarnas betalsätt hittar du hos klarna.se (länk).
    För information om din betalning kontakta Klarnas kundservice. Du kan även se dina fakturor och dess betalstatus på klarna.se under Mina sidor, se ”Hitta din faktura” på startsidan.

    Kredit- och adresskontroll
    Vid betalsätt faktura abonnemang (ej genom Klarna) gör vi alltid en kreditkontroll av nya kunder där vi säkerställer att kunden ej har betalningsanmärkning eller skulder hos Kronofogdemyndigheten. Vi kontrollerar också att varorna beställes till gällande folkbokföringsadress. Om Du ej blir godkänd i kontrollen får du omedelbart besked i realtid. Vi skickar även ut ett så kallat omfrågebrev med ett besked om att en kreditkontroll har gjorts oavsett om den godkännes eller ej.

    Säker hantering av personuppgifter
    När Du beställer varor hos oss sparar vi dina personuppgifter i enlighet med de regler som gäller enligt PUL (Personuppgiftslagen). Vi änvänder endast uppgifterna för att kunna fullgöra leveransen av dina varor samt för att kommunicera med Dig i samband med dina köp hos Netlens. Du har rätt att ta del av de uppgifter vi har sparade om Dig samt begära att de tas bort i sin helhet eller ändras enligt Dina önskemål.

    Netlens Scandinavia AB
    Thorildsvägen 4
    112 43 Stockholm
    Tel: 08-618 05 05
    Fax: 08-618 05 05