Viktig info! Netlens nya butik är nu live, klicka här: www.netlens.com

Följande villkor gäller vid köp på netlens.se

Leveranstid
De allra flesta ordrar postas inom 48 timmar ifrån beställningstillfället (arbetsdagar). Glasögon postas normalt sett inom 10-14 dagar. I de fall en beställning innehåller varor som vi inte har i lager så är leveranstiden något längre. Leveranstider står angivet på respektive produktsida. I de fall en beställning innehåller både lagervaror och beställningsvaror så blir det den längre leveranstiden som gäller. (Om Du önskar en delleverans av lagervaror i förväg så går det att ordna. Ta i så fall kontakt med kundtjänst.) I vissa ensaka fall så är en beställningsvara slut även hos tillverkare och grossister, vi benämner den varan som "Restförd" i sådana situationer och meddelar Dig om detta så snart vi får reda på det. En "Restförd" vara innebär oftast en försening på 1-2 veckor av din leverans och det går självklart bra att avbeställa utan kostnad i dessa fall (det går det för övrigt alltid bra att göra).

Leverans direkt hem
Vi postar alla leveranser direkt hem till Dig. I de fall Posten bedömer att försändelsen är för stor för att få plats i ditt brevinkast/brevlåda (ca 10% av fallen) så kan brevbäraren välja att lämna försändelsen utanför din dörr om det bedöms vara säkert, i annat fall vidarebefordras den till ditt lokala Postombud och Du får då en avi med posten som Du använder för att hämta ut varorna med (ingen extra kostnad uppstår).

Leveransrisk
Netlens ersätter eventuella skador på varor som uppstått under leverans till kund. Vid returer till Netlens står avsändande kund för leveransrisken. Vi reserverar oss för eventuella förseningar som är utanför vår kontroll. Utebliven leverans skall påtalas inom rimlig tid för att vi skall ha en chans att eftersöka försändelsen, normalt sett inom 14 dagar efter det att besked om att varorna postats gått ut till kund via email.

Ångerrätt
Du har alltid 14 dagars ångerrätt från det att Du mottagit varorna vilket innebär att Du som kund kan skicka tillbaka varorna till oss för en full återbetalning. En förutsättning är att originalförpackningar är helt obrutna, omärkta och i oförändrat skick. Du äger inte rätt att kräva återköp av öppnade askar. Granska förpackningarna noga så att Du vet att det är rätt produkter innan Du öppnar dem.

Meddelandet om att du vill utöva din ångerrätt skall skickas inom 14 dagar från det att du mottagit varorna till: info@netlens.se.

Ange följande i ditt email:

  • Ditt ordernummer
  • Att du vill utöva din ångerrätt
  • Räkna upp de produkter det är du vill returnera
  • Ditt namn och dina kontaktuppgifter

Vi står kostnaden för returen förutsatt att du tar kontakt med oss innan du skickar tillbaka varorna och att du följer våra instruktioner för hur returen skall göras. Du kan också använda Konsumentverkets blankett för ångerrätt, den hittar du här: Konsumentverkets Ångerblankett.

Varorna skall returneras inom 14 dagar från det att du meddelat oss omm aatt du vill ångra ditt köp. Om alla villkor för godkänd ångerrätt är uppfyllda så sker återbetalning normalt sett inom 14 dagar från ert meddelande till oss på samma betalsätt som det som användes vid ditt köp.

OBS! Vår ångerrätt ej gäller receptfria läkemedel.

Alltid fria returer
Om du beställt fel eller ångrar dig av annan anledning eller vill reklamera så går det bra att returnera dina varor till oss inom 14 dagar. Vi står för returkostnaden oavsett vad den beror på. Beställ enkelt ett "Returpaket" på denna länk. Returnera inga varor innan Du kontaktat oss och fått svar.

Produktgaranti
Vi erbjuder 1 års produktgaranti, dvs om glasögon eller kontaktlinser går sönder pga tillverkningsfel under den tiden så har man rätt att få ett nytt par eller att få felet avhjälpt. Defekta produkter skall alltid sparas och returneras till oss.

Reklamation
Det går självklart bra att reklamera defekta varor (även när det gäller skador som uppstått under transporten till er).

Meddelandet om att du vill reklamera en vara skall skickas till: info@netlens.se.

Ange följande i ditt email:

  • Ditt ordernummer
  • Att du vill reklamera en vara
  • Räkna upp de produkter det är du vill reklamera
  • Ditt namn och dina kontaktuppgifter

OBS! skicka inga varor direkt till tillverkaren, alla reklamationer måste gå via oss. Du har 3 års reklamationsrätt men skall meddela oss om felet på din vara inom skälig tid vilket normalt sett är 2 månader ifrån det att felet upptäckts eller rimligen borde ha upptäckts. Observera att du också i vissa fall har möjlighet att reklamera pga fel i leverans eller försenad leverans.

Returadress vid reklamation elller ångerrätt:
Netlens
Minervavägen 28
191 50 Sollentuna

Tvist
Vid eventuell tvist följer vi alltid Allmänna Reklamationsnämndens (ARN) utlåtande eller European Commission Online Dispute Resolution (EU ODR).

ARN tillhandahåller en onlineplattform för tvistlösning.

Allmänna Reklamationsnämnden webbplats: https://www.arn.se

ARN
Box 174
101 23 Stockholm

EU ODR:s webbplats: https://ec.europa.eu/edr

Priser
Vid eventuell pågående priskampanj via länk eller rabattkod gäller att dessa ej kan appliceras i efterhand (dvs efter det att ordern fullgjorts i vår webbshop). Vi reserverar oss vidare för prisfel pga tekniska fel eller manuella misstag.

Bindande avtal
Bindande avtal har ej uppstått förrän order har granskats och skeppats till slutkund från vårt lager eller våra underleverantörers lager. Fram till dess sker så har säljare och köpare rätt att bryta köpet oavsett orsak. Köpare har även rätt att häva köp upp till 14 dagar efter leverans under vissa förutsättningar (se stycket "Ångerrätt" i Köpvillkoren).

Återbetalning
Vid godkänt återköp/reklamation återbetalas eventuell erlagd likvid till kundens personkonto eller om det rör sig om en kortbetalning till det konto till vilket kortet är kopplat. Återbetalning sker inom 14 dagar efter godkänt återköp/reklamation.

Åldersgräns
För att handla på Netlens behöver Du vara 18 år eller äldre samt ha en för mottagande av paketförsändelser giltig svensk ID-handling eller ha vårdnadshavares godkännande för inköpet. Vid eventuella kortköp utförda med minderårigs kort ansvarar fullmaktsgivaren för kortet samt för de inköp som utförs med kortet samt att vårdnadshavares medgivande för inköpet inhämtats.

Ordination
Vi vill att du har ett färskt recept ifrån en optiker eller ögonläkare för de linser och styrkor Du beställer hos oss. From 1 januri 2011 är det inte längre lag på detta men för både vår och Din skull vill vi att Du alltid har ett giltigt recept när du handlar av oss. Undantag gäller färgade linser utan styrka - denna typ av produkt kräver vi inte att Du har recept på. OBS! Vi kontrollerar ej ditt recept utan litar på Dig när Du intygar att det finns. Därför är det mycket viktigt att Du vet exakt vad Du beställer - följ ditt recept noga eller läs på dina tidigare linsaskar för att vara säker på att Du beställer rätt varor.

Abonnemang
Om Du har startat ett abonnemang hos oss får du alltid ett email ca en vecka innan kommande leverans. Du har då alltid möjlighet att avsluta abonnemanget med vändande email. Inga bindningstider eller extra avgifter finns i samband med abonnemang. Är det så att du missat vårt förhandbesked om en kommande leverans och linserna hinner levereras trots att Du inte önskar dem så ordnar vi med kostnadsfri retur. Självklart kan Du i samband med en sådan retur avsluta abonnemanget eller skjuta upp det, helt efter Dina egna önskemål.

Cookies
Vi använder oss av cookies för att underlätta vid beställningsproceduren. T ex kommer vårt system ihåg vad du har lagt i varukorgen även om du stänger ner din webbläsare och sedan återkommer till butiken. Det går dock utmärkt att beställa på www.netlens.se även om du har cookies "avstängda" i din webbläsare. Läs mer HÄR.

Betalsätt
Vi erbjuder tre olika betalsätt:

1.) Faktura vid abonnemang
När du väljer att betala mot faktura i ditt abonnemang så kommer det en räkning hem till dig i samma paket som kontaktlinserna levereras. Du har därefter 30 dagar på dig att betala fakturan. Om fakturan är obetald efter 30 dagar skickar vi ut en påminnelsefaktura där 60 kr i påminnelseavgift tillkommer. Om fakturan efter ytterligare 10 dagar fortfarande är obetald skickar vi ett kravbrev där ytterligare 180 kr i kravavgift tillkommer samt en dröjsmålsränta på 24% vilken beräknas från och med första fakturadatum, dvs den dag varorna postats till dig. Fakturafrågor besvaras via email eller på telefon 08-618 05 05.

2.) Paypal
Kontakta kundtjänst för instruktioner om hur du betalar med Paypal. Läs mer om Paypal som betalsätt här: paypal vanliga frågor.

3.) Klarna
I samarbete med Klarna och betallösningen Klarna Checkout erbjuder vi:

  • 1. Faktura
  • 2. Delbetalning
  • 3. Kortbetalning med 3D-secure
  • 4. Klarna Direkt
  • När du väljer betalsätt Klarna samt lämnar information i kassan så godkänner du Klarnas villkor.
    Klarna Checkout presenterar viss information för dig så snart du är identifierad. Vilken information du behöver ange för att uppnå identifiering kan variera mellan olika köptillfällen och kunder. Någon kreditupplysning tas aldrig direkt i Klarna Checkout utan vid behov beroende på det betalningsalternativ du har valt. Kreditupplysningar som tas av Klarna påverkar inte din kreditvärdighet och kan inte ses av andra som begär kreditupplysning om dig, t ex banker. Sedan du har identifierats uppvisar Klarna Checkout vilka alternativ som är tillgängliga för just dig. Vilka alternativ du erbjuds kan växla från tid till annan. Mer information och fullständiga villkor om Klarnas betalsätt hittar du på Klarnas villkor.
    För information om din betalning kontakta Klarnas kundservice. Dina beställningar hittar du i Klarnas app.

    Kredit- och adresskontroll
    Vid betalsätt faktura abonnemang (ej genom Klarna) gör vi alltid en kreditkontroll av nya kunder där vi säkerställer att kunden ej har betalningsanmärkning eller skulder hos Kronofogdemyndigheten. Observera att vi normalt sett endast godkänner abonnemang till din folkbokföringsadress (utom i undantagsfall såsom tillfälliga leveranser till t ex sommarstuga etc.). Om Du ej blir godkänd i kontrollen får du omedelbart besked i realtid. Vi skickar även ut ett så kallat omfrågebrev med ett besked om att en kreditkontroll har gjorts oavsett om den godkännes eller ej.

    Säker hantering av personuppgifter
    När Du beställer varor hos oss sparar vi dina personuppgifter i enlighet med de regler som gäller enligt PUL (Personuppgiftslagen). Vi änvänder endast uppgifterna för att kunna fullgöra leveransen av dina varor samt för att kommunicera med Dig i samband med dina köp hos Netlens. Du har rätt att ta del av de uppgifter vi har sparade om Dig samt begära att de tas bort i sin helhet eller ändras enligt Dina önskemål.

    Försäljning av läkemedel
    I de fall ett köp endast eller delvis innehåller läkemedel har vi en åldersgråns på 18 år. Varorna levereras då endast till kundens folkbokföringsadress antingen med utlämnande i handen med ID-kontroll eller genom uthämtning hos postombud med personlig avi. Detta förfarande säkerställer att endast personer 18 år eller äldre kan handla varor med åldersgräns via www.netlens.se. Denna webbshop, www.Netlens.se, är godkänd för försäljning av läkemedel via Internet. Du kan kontrollera detta genom att klicka på EU-logotypen längst ner på våra webbsidor.

    OBS! Vår ångerrätt gäller ej läkemedel.

    Kontaktuppgifter till läkemedelsverket
    Telefon Växel: 018-17 46 00
    Läkemedelsupplysningen: 0771-46 70 10

    Postadress:
    Läkemedelsverket
    Box 26, 751 03 Uppsala

    Besöksadress:
    Uppsala Science Park
    Dag Hammarskjölds väg 42
    752 37 Uppsala

    Viktig info! Netlens nya butik är nu live, klicka här: www.netlens.com

    Copyright 2024 Netlens Scandinavia AB

     

    www.netlens.se | www.netlens.no | www.netlens.fi | www.netlens.dk | www.netlens.ee | www.netlens.lv | www.netlens.lt